Al llarg de la vida, la nostra salut emocional es pot veure afectada per factors protectors que reforcen la nostra salut emocional (com uns hàbits de vida saludables), o bé per factors de risc que afecten negativament la nostra salut (com fer un consum irresponsable de drogues, per exemple).

Cada vegada tenim més proves que, si reduïm l’exposició a alguns dels factors de risc i incrementem el contacte amb els factors protectors, s’aconsegueixen canvis positius i estables en el benestar psicològic de les persones.

És possible que en algun moment determinat de la vida ens sentim més angoixats per algun problema o incapaços de continuar amb les rutines i obligacions, però sovint es poden superar amb els recursos propis o l’ajuda de familiars i amics.

No obstant això, si us sentiu sols i considereu que no teniu l’oportunitat de relacionar-vos amb altres persones tant com voldríeu, us recomanem que consulteu els recursos i activitats comunitaris del barri (web de comunitària) perquè hi pugueu participar. Actualment les activitats comunitàries s’estan fent online però esperem que ben aviat tornin a funcionar de manera presencial. El fet de sentir-nos acompanyats i formar part d’un grup pot millorar la qualitat de vida, el benestar emocional, l’estat d’ànim i l’autopercepció de salut, així com reduir l’ansietat.

Aquests dies davant la situació d’alerta que estem vivint, la por, la preocupació o la tristor són emocions normals però és important estar atents a la nostra salut emocional. Us pot interessar llegir aquest article de la metgessa Eva Fernández Bretón, que ha estudiat els efectes en la salut mental de la pandèmia per la COVID-19.

Per una altra banda, si teniu sentiments, pensaments o un nivell d’ansietat que us dificulten continuar amb les vostres responsabilitats i rutines diàries, relacionar-vos amb la resta o descansar de forma adequada, durant més de dues setmanes consecutives, cal demanar ajuda al vostre professional sanitari de referència.